Main page Projects Bulwary nad Oławą, WODNY PLAC ZABAW, Richter Spielgeraete GmbH

Description

WROCŁAW NA ZIELONO:BULWARY NAD OŁAWĄ I WODNY PLAC ZABAW DLA DZIECI

Wrocław nam zielenieje! Zobaczcie jak pięknie wygląda zrewitalizowana promenada nad Oławą na Przedmieściu Oławskim, w okolicy ulicy Traugutta. Jest tu alejka nad rzeką, droga rowerowa, zadbana zieleń, naturalny i wodny plac zabaw, tor wrotkarski, pomosty i przystanie dla kajaków. Nic tylko wybrać się tam na jesienny spacer.

Uwielbiamy zielone miejsca w mieście, dlatego z wielką radością przeczytałam na profilu Prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka o zakończonej rewitalizacji bulwarów nad Oławą. W tle zobaczyłam plac zabaw dla dzieci inny niż wszystkie we Wrocławiu i to przeważyło! Nie powstrzymało mnie nawet 10 stopni na termometrze.promenada_olawska_traugutta_wroclaw_na_zielono_zbierajsie_bulwar_nad_olawa_wodny_plac_zabaw

– Jedziemy zobaczyć to miejsce! – powiedziałam do rodziny. To doskonała okazja by po naszych lubuskich i azjatyckich wojażach wrócić do cyklu „Wrocław na Zielono” czyli cyklu artykułu na naszym blogu o zielonych miejscach w mieście (pisaliśmy już o Parku WschodnimPromenadzie StaromiejskiejParku Juliusza Słowackiego i Bulwarze Dunikowskiego).promenada_olawska_traugutta_wroclaw_na_zielono_zbierajsie_bulwar_nad_olawa_wodny_plac_zabaw

Was także do tego zachęcam. Jeśli jesteście z Wrocławia, ubierzcie się ciepło i idźcie na spacer nad Oławę już dziś! Co prawda nie popływacie kajakiem (może w przyszłym roku, choć my spotkaliśmy kajakarzy!), ani nie wykąpiecie się na kąpielisku (kiedyś były tu dwa kąpieliska, są plany aby przywrócić choć jedno z nich), ale zapewniam, że to będzie odprężający spacer w otoczeniu zieleni. W centrum miasta, bo to zaledwie 1,5 km od wrocławskiego rynku.

promenada_olawska_traugutta_wroclaw_na_zielono_zbierajsie_bulwar_nad_olawa_wodny_plac_zabaw (30)

Tuż nad Oławą, na 1,2 km odcinku pomiędzy Mostem Oławskim a Rakowieckim, poprowadzono trasę spacerową, z której można zejść aż do samej rzeki. Są tu pomosty i przystanie dla kajaków. Niby w mieście (dokładnie to na Przedmieściu Oławskim, rzut beretem od Mostu Grunwaldzkiego), ale w otoczeniu dzikiej i unikatowej przyrody. Takich miejsc w mieście nam zdecydowanie potrzeba.

Spis treści [rozwiń]

TEREN OD MOSTU RAKOWIECKIEGO DO MOSTU OŁAWSKIEGO

Kiedy wysiedliśmy z auta w okolicy Mostu Rakowieckiego pomyślałam, że tak naprawdę nigdy wcześniej nie byłam tu na spacerze. Może to i dobrze, bo z tego co słyszeliśmy od ludzi poznanych na placu zabaw ten teren przez wiele lat był totalnie zapomniany, zarośnięty i zaśmiecony. Dziś mamy szanse zobaczyć go w nowym blasku.

Z zaciekawieniem szliśmy wzdłuż Oławy, tzw. Żabią Groblą. Tuż obok jest także Żabia Ścieżka, a wszystko przez fakt, że na tym obszarze były kiedyś rozlewiska rzeki i … dużo żab. Dziś żab nie spotkaliśmy, było za to dużo kaczek 😉. Oława to trzecia pod względem wielkości rzeka we Wrocławiu. Znamy ją głównie z Parku Wschodniego, który jest naszym ulubionym parkiem we Wrocławiu i jest otoczony z każdej strony przez rzekę (zobacz jak to możliwe).

promenada_olawska_traugutta_wroclaw_na_zielono_zbierajsie_bulwar_nad_olawa_wodny_plac_zabaw Wypatrywaliśmy rzeki za starymi i wysokimi drzewami, podglądaliśmy kaczki oraz cieszyliśmy się z nowych nasadzeń.

CZĘŚĆ REWITALIZACJI PRZEDMIEŚCIA OŁAWSKIEGO

Odnowienie Bulwaru nad Oławą to część dużych prac rewitalizacyjnych Przedmieścia Oławskiego, które jest bardzo interesujące pod względem architektonicznym. Mimo ogromnych zniszczeń Wrocławia w trakcie II Wojny Światowej, w tym obszarze miasta wciąż funkcjonują XIX wieczne kwartały ulic, które warto odwiedzić. Choć przyznaję, że mimo 14 lat we Wrocławiu do tej pory widziałam jedynie z okiem samochodu (do nadrobienia!).promenada_olawska_traugutta_wroclaw_na_zielono_zbierajsie_bulwar_nad_olawa_wodny_plac_zabaw

Wracając jednak do natury. Po rozmowach z mieszkańcami okazało się, że mieszkańcy narzekają na brak terenów na spacery. Pojawił się zatem pomysł przy przywrócić nadbrzeżu Oławy jego rekreacyjny charakter. I tak powstała promenada nad Oławą, która prowadzi od Mostu Oławskiego do Mostu Rakowieckiego na Niskich Łąkach.

Charakter bulwarów nad Oławą jest innych niż tych nad Odrą (Bulwar Dunikowskiego). To coś w stylu ogrodu angielskiego, czyli takiego, w który człowiek ingeruje jak najmniej. Wyeksponowano tu to co najpiękniejsze, czyli leniwie płynącą rzekę. Są strome skarpy i zejścia do rzeki, pochylone drzewa, często nadgryzione przez bobry i zarośnięta Oława.

ATRAKCJE DLA DZIECI NAD OŁAWĄ

Jesień nas dopadła, jakby zapominając o tym, że zanim zrobi się zimno i ponuro, powinniśmy móc pocieszyć się Złotą Polską Jesienią. Nasza trzylatka początkowo nie miała najmniejszej ochoty by wychodzić z ciepłego domu i iść do parku, którego nie zna. Jednak kiedy po pokonaniu kilkuset metrów na hulajnodze zobaczyła wodny plac zabaw, z pompami, zastawkami i licznymi ciekami wodnymi, nie chciała wracać do domu! Z zachwytem patrzyła na koło wodne i śrubę Archimedesa. Podnosiła i opuszczała kolejne zastawki, by sprawdzić, w którą stronę popłynie woda!

Fajne!

Bardzo lubimy takie miejsca i „mądre” place zabaw. To pierwszy wodny plac we Wrocławiu. Pamiętam, że jeszcze kilka tygodni temu zachwycałam się placem zabaw w centrum Zielonej Góry, w której dzieci miały pompę i mogły taplać się w wodzie, o wodnych placach zabaw w Azji Środkowo-Wschodniej nie wspominając. Wrocławski wodny plac zabaw jest o tyle ciekawy, że swoim charakterem nawiązuje do położonej tuż obok rzeki Oławy, a także Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodno-Kanalizacyjnego i Hydropolis, które położone jest tuż za rzeką (można przejść do niego przez kładkę, to zaledwie kilkaset metrów).promenada_olawska_traugutta_wroclaw_na_zielono_zbierajsie_bulwar_nad_olawa_wodny_plac_zabaw

Swoją drogą, czy wiedzieliście, że Oława to główne źródło wody pitnej w mieście?

Obok wodnego placu zabaw jest małpi gaj wykonany z drewna. Wygląda ciekawie, choć dla naszej trzy i pół latki był trochę za trudny.

Tuż obok placu zabaw jest toalety, plac wrotkarski oraz wiele ławek i leżaków.

BULWAR NAD OŁAWĄ PRAKTYCZNIE

Poza aspektem rekreacyjnym bulwary nad Oławą pełnią funkcje komunikacyjną. Pozwalają na ominięcie ulicy Traugutta i prostszą komunikację z Placu Społecznego do Mostu Rakowieckiego na Niskich Łąkach. Dla osób podróżujących po mieście rowerem – idealne rozwiązanie! Szybko, bezpiecznie, a przede wszystkim w otoczeniu zieleni! Co ważne, bulwar jest oświetlony, dzięki temu można poruszać się nim bezpiecznie także po zmroku.

My wybraliśmy się tu hulajnogami i o tyle, ile Sara nie miała problemu, to dla nas poruszanie się po piaskowych alejkach było odrobinę trudniejsze.promenada_olawska_traugutta_wroclaw_na_zielono_zbierajsie_bulwar_nad_olawa_wodny_plac_zabaw

Żeby pospacerować po bulwarach można stanąć w okolicy Mostu Rakowieckiego lub z drugiej strony przy Moście Oławskim, w okolicy ulicy Szybkiej lub przy Hydropolis, łącząc spacer nad Oławą z wizytą w muzeum wody.

BLASK DAWNEJ ŚWIETNOŚCI

Kiedyś tereny obok Oławy, zarówno przy Przedmieściu Oławskim, jak i Parku Wschodnim tętniły życiem. Od drugiej połowy XIX wieku nad Oławą funkcjonowały dwa kąpieliska. Ponoć piasek na plaży przyjechał aż z nad Bałtyku. Na Oławie, która miała w tamtych czasach inny charakter (był przede wszystkim głębsza) pływano kajakami i łodziami wiosłowymi. Dziś także można pływać, ale jest to mniej popularne, choć patrząc na rewitalizacje tego terenu myślę, że przyszły rok pod względem turystyki miejskiej zdecydowanie należy do „Oławy”!

I dobrze.

Ps. W planach rewitalizacji jest także przywrócenie do życia kąpieliska Oławka oraz poprowadzenie trasy spacerowej aż do Parku Wschodniego. Czekamy i trzymamy kciuki.

Pps. Spacer można połączyć też z Parkiem na Niskich Łąkach. Jest tu duża łąka i tradycyjny plac zabaw.